![]() |
نام و نام خانوادگی : مرضیه بیگم موسوی تحصیلات : کارشناسی مامایی تلفن داخلی : 224 |
شرح وظایف
1.هماهنگي با اداره آموزش و مدیران گروه ها
2.برنامه ريزي كلاسهاي آموزشي پراتيك
3.اعلام برنامه كلاسهاي پراتيك به دانشجويان از طریق برد آموزش مرکز
4.نظارت بر تشكيل كلاسهاي پراتيك در زمان مقرر
5.شرکت در جلسات مربوط به مرکز
6.هماهنگی و نظارت بر برگزاري آزمون osce پايان ترم
7.درخواست خريد و تامین تجهيزات و ملزومات مورد نیاز مركز
8.پیگیری درخواست های داده شده
9.گروه بندی دانشجویان جهت کلاسهای پراتیک
10-تایید لیست خرید تجهیزات ، مانکن های آموزشی جدید وسعی در ارتقاء واحد در کلیه زمینه ها
مرکز آموزش مهارت هاي بالينی
درباره مركز : اين مركز يكي از واحدهاي حوزه معاونت آموزشي دانشكده پرستاري و مامايي ميباشد
مقدمه :
يكي از ويژگيهاي آموزش علوم پزشكي لزوم آموزش تعداد زيادي از مهارتهاي عملي و ارتباطي در كنار حيطههاي دانشي و نظري ميباشد، اين خصوصيت آموزش پزشكي باعث شده تا از ديرباز دانشجويان علوم پزشكي پا به پاي استادان خود در آزمايشگاهها، بيمارستانها و بر بالين بيمار به مشاهده و تمرين مهارتهاي عملي، تجربه مهارتهاي ارتباطي با همكاران و بيماران، و كسب نگرشهاي لازم بپردازند.
پژوهشها نشان دادهاند كه دانشجويان در برخوردهاي اوليه خود با بيماران اضطراب دارندو اين اضطراب اغلب مربوط به انجام مهارتهاي عملي است.اگر دانشجو تمرين كافي نداشته باشد ترس از شكست و اشتباه كردن مانع عملكرد درست وي ميشود. با روش صحيحآموزش مهارتها ميتوان بهرهوري آموزشي را افزايش داد.
رسالت مركز :
مركز مهارتهاي باليني محيطي براي آموزش مهارتهاي باليني به صورت عملي است كه با فراهم آوردن وسايل آموزشي، مدلها و وسايل سمعي، بصري و رايانهآي فرصتي ايجاد ميكند تا دانشجويان در محيطي آرام، كنترل و هدايت شده مهارتهاي تكنيكي و ارتباطي را قبل از ورود به عرصهي باليني فراگيرند. همچنين با انجام پژوهش به دنبال طراحي و ارزيابي استراتژيهاي جديد آموزش و ارزشيابي هستيم تا با كمك آنها فراگيري مستقل را ترويج دهيم و راههاي جديدي در آموزش بگشائيم.
هدف :
هدف اصلي مركز آموزش مهارتهاي باليني فراهم آوردن فضايي شبيه به محيط باليني است كه با مدلهاي شبيهسازي شده و سناريوهاي باليني موجود در مركز به پرورش مهارتهاي باليني بپردازد. اين وسايل آموزشي و مدلها و محتواي آموزشي، محيطي فراهم ميآورند تا دانشجو براي انجام وظايف آتي خود در محيطهاي واقعي، پيچيده و پر از اضطراب آماده شود.
شيوه آموزش در مركز :
اساس نحوهي آموزش در skill lab تشكيل گروههاي كوچك (دانشجو محوري) آموزش فعال و آموزش براساس طرح درس ميباشد. آموزش در اين مركز تحت نظارت استاد خواهد بود. وقت دانشجويان نبايد صرف انجام يا شنيدن سخنراني گردد، بلكه فرصتها بايد صرف تمرين مهارتهاي عملي گردد و استفاده از فناوري ارتباطات و كامپيوتر به صورت فزاينده اهميت خود را در يادگيري دانش و مهارتها نشان ميدهد.
امكانات آموزشي اين مركز :
اين مركز جهت آموزش مهارتهاي پرستاري،مامايي،اتاق عمل وهوشبري،فوريتهاي پزشكي،كمكهاي اوليه،معاينات پزشكي تجهيز شده است و مجهز به ماكت هاي لوله گذاري،c.p.R فشارسنج ها،ماكت تزريق،لوله گذاري،سونداژ و سيميلارتورهاي آموزشي پيشرفته جهت معاينات فيزيكي،قلب،ريه،شكم و...... ميباشد.
فعاليتهاي ارائه شده در اين مركز :
- آموزش مهارتهاي عملي پرستاري
- آموزش اصول و فنون مامايي
- آموزش مهارت هاي باليني اتاق عمل و هوشبري
- كمكهاي پزشكي اوليه دانشجويان فوريتهاي پزشكي
- آموزش مهارتهاي معاينه فيزيكي
- آموزش واكسيناسيون نوزادان و مراقبت از كودكان
- تمرين مهارتهاي باليني
- برگزاري كارگاه هاي آموزشي
- ارزشيابي دانشجويان در اجراي مهارتهاي باليني به صورت آسكي
مقررات مركز آموزش مهارتهاي باليني :
دانشجويان عزيز در هنگام حضور در كلاس به اين نكات توجه نمائيد.
- داشتن يونيفورم مناسب
- تحويل وسايل توسط مسئول مرکزبه دونفر از دانشجويان به صورت نوبتي صورت ميپذيرد.
- گوشي همراه خود را در زمان حضور در کلاس خاموش يا بيصدا نماييد.
- سروقت و قبل از استاد در کلاس حضور داشته باشيد.
- بعد از اتمام کلاس دو نفر از دانشجويان به صورت نوبتي وسايل را به جاي خود برگردانده و مرتب مينمايند.
- دانشجويان مسئول، بايد از خاموش بودن وسايل برقي مطمئن شوند.
دانشجويان محترم رعايت نكات زير هنگام گرفتن وقت تمرين ضروري است :
- مركز آموزش مهارتهاي باليني از ساعت 30/7 لغايت 14:30 فعال ميباشد.
- تعيين تاريخ و مدت تمرين قبل از مراجعه به مركز آموزش مهارتهاي باليني
- گروههاي تمرين چهار تا شش نفره باشند.
- خواهران و برادران جداگانه تمرين مينمايند.
- دانشجويان هر گروه در آواحد مربوط به خود تمرين مينمايند.
- در زمان تمرين همراه داشتن كارت دانشجويي الزامی است.
- حضور دانشجويان خارج از دانشكده درمرکز بدون هماهنگی با مسئول مرکز ممنوع ميباشد.
- در زمان تعيين شده مراجعه و حضور خود را ثبت نمايند.
- در صورت انصراف از تمرين به مسئول مركز اطلاع دهيد.
- در هر گروه تمرين يك نفر به عنوان هماهنگكننده تعيين شود.
- مسئوليت نظم و حفظ تجيهزات کلاس به عهده هماهنگكننده خواهد بود.
- دستكشهاي استريل بعد از باز شدن و استفاده، مجدداً پودر زده و استفاده گردد و از انداختن آنها در سطل زباله خودداري شود.
- دستكش و ماسكهاي يك بار مصرف بعد از استفاده در سطح زباله انداخته شوند.
- بستههاي گاز استريل باز شده را در صورت تميز بودن دوباره بستهبندي كرده و در ظرف مخصوص قرار دهيد.
- بعد از تعويض ملحفههاي بيمارنما، آنها مجدداً تا شده و در كمد مخصوص قرار گيرد
- اشياء تيز در safety box انداخته شوند.
- از جابهجايي وسايل از يك واحد به واحد ديگر خودداري نماييد.
- در حفظ وسايل دقت كافي مبذول گردد.
مقررات امتحان ميان ترم و پايان ترم مرکز :
1) امتحان عملي آزمايشگاه به صورت آسكي برگزار ميگردد.
2) همهي دانشجويان بايد رأس ساعت مقرر در محل آزمايشگاه حضور داشته باشند.
3) همراه د اشتن يونيفورم مناسب
4) از آوردن تلفن همراه حتيالامكان خودداري كنند.
5) برگههاي تمرين خود را در روز قبل از امتحان به دفتر آزمايشگاه تحويل داده باشند.
6) وسايل مورد نياز امتحان عملي (ساعت ثانيه شمار، خودكار و ....) به همراه داشته باشند.
7) حفظ سكوت، نظم و آرامش در زمان برگزاري امتحان
8) عدم ارتباط كلامي با دانشجويان در زمان تعويض ايستگاهها در امتحان آسكي
9) با تقلب در زمان امتحان برخورد خواهد شد. (در زمان امتحان در صورت مشكوك شدن به تقلب، دانشجو از امتحان محروم خواهد شد.
مركز آموزش مهارتهاي باليني دانشكده پرستاري و مامايي مشتمل بر بخشهاي ذيل ميباشد
- واحد مهارتهاي باليني پرستاري :
تجهيزات : ماكتهاي مراقبتهاي پرستاري، دستگاه ساكشن، ماكت لوله گذاري، ماكت حمل بيمار، مدل رگ گيري و تزريقات وريدي، ماكت مراقبت از زخم، اشكال دارويي، انواع آتلها،اكسيژنتراپي، تجهيزات بخيه و ترميم زخم، تخت هاي بيمارستاني، ماكت زخم بستر، ماكت تزريق داخل جلدي، ماكت دست اندازه گيري فشار خون، انواع پانسمانهاي جديد، انواع كلستومي ها، گلوكومتر، انواع دستگاههاي فشارخون ديجيتال، انواع فرمهاي پروندۀ بيمار، پاراوان، ويلچر، برانكارد.
در اين واحد دانشجويان مهارتهايي چون كنترل علائم حياتي، پذيرش بيمار، رعايت بهداشت فردي بيمار تأمين نيازهاي غذايي، اكسيژن تراپي ، مراقبت از زخم و شكستگي ها، روشهاي پيشگيري از انتقال عفونت، حمل و جابجايي بيمار، بررسي وضعيت سلامت، انواع پوز پشن بيمار، تجويز و آشنايي با اشكال دارويي ، انجام تزريقات داخلجلدي، زيرجلدي،عضلاني ووريدي خون گيري، و مراقبت قبل و بعد از عمل جراحي، سونداژ معده ومثانه آشنايي با احياء قلبي ـ ريوي پايه را فرا ميگيرند.
- واحد مهارتهاي اوليه فوريتهاي پزشكي :
تجهيزات : ماكت پيشرفته احياء MEGA CODE مجهز به vital sign ، ماكت لوله گذاري و C.P.R ، وسايل لوله گذاري داخل تراشه،آمبوبگ و وسابل باز نگه داشتن راه هوايي، انواع آتل ها و فيكساتورها، الكتروشوك، انواع زخم ها.
در اين واحد دانشجويان مهارتهايي چون، احياء قلبي- ريوي، لوله گذاري داخل تراشه و باز كردن راه هوايي مصدوم، حمل مجروح و.... را فرا مي گيرند.
- واحد بررسي وضعيت سلامت و معاينه فيزيكي :
تجهيزات : ماكت پيشرفته مراقبت از بيمار مجهز به vital sign جهت شنيدن صداي قلب و ريه و وسايل اندازه گيري قد، وزن،دورسر، تخت معاينه، ُُافتالموسكوپ، اتوسكوپ، دستگاه فشارخون، ويديوپرژوكتورو صفحه نمايش ميباشد.
در اين واحد دانشجويان مهارتهايي چون روشهاي مراقبت از بيمار، تشخيص موارد طبيعي و غير طبيعي، طريقه گرفتن شرح حال و مصاحبه را فرامي گيرند. هنر گوش دادن، طرح سؤالات بازوبسته، ارتباط در موقعيتهاي خاص، معاينات روي مانكن و بيمار و روي يكديگر صورت ميپذيرد.
- مهارتهاي باليني مامايي :
تجهيزات : ماكت هاي تخصصي بارداري و زايمان، تخت ژينكولوژي، مدل آموزشي ديلاتاسيون و افاسمان I.U.D گذاري، ماكت جفت و جنين، ماكت مانورلئوپولد،ماكت لگن و ماينات زنان، ماكت نوزاد، ماكت معاينات پستان، ماكت اپيزياتومي، ماكت احياء قلبي- ريوي نوزاد، ماكت لوله گذاري نوزاد.
در اين واحد دانشجويان مهارتهايي چون مراقبتهاي پره ناتال، معاينات لگني، معاينات شكمي حاملگي، زايمان، مراقبت از نوزاد، IUD گذاري و معاينات پستان را فرا ميگيرند.
- واحد مهارتهاي باليني هوشبري و اتاق عمل :
تجهيزات : دستگاه بيهوشي، تخت عمل، وسايل احياء قلبي ريوي،ماكت لوله گذاري، ماكت احياء قلبي ريوي، مواد و تجهيزات اسكراب، انواع داروها و وسايل مورد استفاده در اتاق عمل، ست جراحي عمومي، چراغ سيالتيك، برانكارد.
در اين واحد دانشجويان با مهارتهايي چون روش كار با دستگاه بيهوشي و تجهيزات اتاق عمل، روشهاي اسكراب، آماده كردن محل عمل، روشهاي بيهوشي، پوزيشن بيمار حين عمل، مراقبت از بيمار در ريكاوري، روشهاي بخيه زدن، نقشهاي افراد در اتاق عمل، گزارش نويسي در اتاق عمل وبا كاربرد وسايل موجود در ست هاي جراحي آشنا مي شوند.
- واحد مولاژ و کلاس آناتومي :
تجهيزات : مولاژ ها و مانكنها جمجمه، جنين،اسكلت و استخوانهاي طبيعي و مصنوعي.
در اين واحد دانشجويان با مهارتهاي شناخت اعضاء بدن و تشريح آن آشنا مي شوند.
كارگاه هاي آموزشي : يكي از روشهاي ايجاد نگرش جديد،برگزاري انواع كارگاههاي آموزشي ميباشد. از آنجا كه با در نظر گرفتن اصول اخلاق پزشكي، مهارتهاي باليني بايد قبل از اجرا روي بيماران به صورت تئوري تدريس شود، يكي از فعاليتهاي اين مركز كمك در اجراي بهتر كارگاه هاي آموزشي مي باشد سپس به صورت عملي روي مانكن ها و مولاژها و در برخي موارد روي بيمارنما تمرين شود تا در نهايت آموزش گيرنده پس از كسب تبحر كافي در اجراي آن مهارت خاص، اجازه انجام آن را روي انسان داشته باشد.
مهارت هاي آموزشي مرکز
مهارت هاي مامایی :
مهارت هاي فوريت پزشکي :
واحدهاي آموزشي مرکز
- واحد اصول و فنون پرستاري ويژه برادران
- واحد اصول و فنون پرستاري ويژه خواهران
- واحد زايشگاه
- واحد CPR
- واحد بهداشت
- واحد درمانگاه زنان
- واحد فوريت هاي پزشکي
- واحد اتاق عمل
- واحد ريکاوري
مولاژهای واحد فوريت هاي پزشكي و CPR |
||||||||||
1. مانکن Air Man
2. مانکنALS بزرگسالان
3. مدل نیم تنه احیا با Skill Guide
4. مانکن راه هوایی و آموزش لوله گذاری بزرگسالان
5. مانکن آموزش ALS نوزاد
6. مدل آموزش احیاء پایه (CPARLENE)
7. مانکن احیاء پایه اطفال
8.مانکن احیای کودک با Skill Guide
9.مدل آموزش لوله گذاری نوزاد
10. مگاكد
|
|
|||||||||
مولاژهای بررسي وضعيت سلامت |
|||||||
1.مولاژ معاینات گوش
2. مولاژ معاینات چشم
|
|
||||||
مولاژهای واحد مهارت های بالینی پرستاري |
|||||||
1. مانکن پرستاری بزرگسالان
2. مدل آموزش كمكهای اوليه First Aid
3. مولاژ آموزش تزریق عضلانی
4. مدل ساعد جهت آموزش تزریق داخل جلدی
5. بازوی نمايش تزریقات I.V
6. مدل بازو جهت آموزش تزریقات I.V-I.M-S.C
|
|
||||||
مولاژهای واحد داخلی-جراحي |
||||||||
1. مدل آموزش سمع قلب و ریه با Smart Scope
2. مدل پونكسیون شريانی (ABG )
4. مولاژ جمجمه با مغز
5.مولاژ جمجمه استخوانی
|
|
|||||||
مولاژهای واحد مامايي |
|||||||||
1. مدل تمام تنه زایمان با یک جنین و نوزاد جهت احیاء
2. مانکن تمام تنه (کنترل بارداری و زایمان)
3. مدل آموزش انجام اپیزیوتومی
4. مدل آموزش اندازه گیری افاسمان و دیلاتاسیون
5. مدل آموزش بارداری (مانور لئوپولد)
6. ست تمرین مامایی
|
|
||||||||
مولاژهای واحد بهداشت و تنظيم خانواده |
|||||||||||
1. مدل آموزش IUD گذاری
2. مدل معاینات ژنیکولوژی
3. مدل لمس رحم حامله در معاینه دو دستی
4. معاینه زنان
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |