|
||||
اوتيسم
اوتيسم يکي از اختلالات دوران کودکي است که در طي تحول و از همان سنين کودکي خود را نشان ميدهد. اين اختلال اولين بار توسط لئو کانر در سال 1943، توصيف شد. اختلالات اوتيسم در( DSM-IV-TR 2000) همراه با چهار اختلال ديگر، زير طبقه اختلالات فراگير رشد طبقهبندي ميشود:
درمان و توان بخشي کودکان مبتلا به اوتيسم را در 3 گروه طبقه بندي کرده اند: 1. مداخلات رفتاري 2. مداخلات رشدي 3. مداخلات شناختي- رفتاري
دارو درماني يك روش مكمل براي كاهش علائم رفتاري وابسته است. گزارش شده است كه داروها علائم وابسته نظير پرخاشگري، قشقرق و ... را كاهش ميدهند. تجويز داروهاي ضد سايكوز ممكن است از پرخاشگري و رفتارهاي خود آزارانه بكاهند. هالوپريدول علائمي نظير بيش فعالي و بيقراري را كاهش ميدهد و يادگيري را تسريع ميبخشد در مورد اين دارو اثرات خارج هرمي مطرح ميباشند ؛ ريسپريدون نيز يك داروي آنتي سايكوز جديد است كه در كاهش پرخاشگري، بيش فعالي و رفتار خود آزارانه موثر است و در برخي موارد رفتارهاي مقبول اجتماعي را افزايش ميدهد. ، خواب آلودگي و افزايش وزن از عوارض شايع اين دارو است.
جامعترين برنامه درماني بر اساس مدل بد كاري عصب شناختي شاپلر و ريچلر (1971) گسترش يافت. اين مدل براي تسهيل رشد و سازماندهي اطلاعات حسي، استفاده از گيرندههاي مجاور را مورد تاييد قرار داد. اين درمان رشدي بر چهار حوزه عمومي متمركز است: اول، پاسخ دهي به ديگران. دوم، افزايش انگيزش، براي اين منظور درمانگر كودك را تشويق ميكند كه به وارسي اسباب بازيها و وسايل آموزشي بپردازد. سوم، انگيختن رشد شناختي، كه به كودك مهارتهاي ارتباطي و بياني آموزش داده ميشود. همچنين تقليد غير كلامي، اشكال و ساير موارد نيز آموخته ميشود. سرانجام، براي اصلاح كاركرد حركتي ادراكي تمرين هايي براي اصلاح آگاهي بدني كودك و تطابق حركتي انجام ميشود. اين فلسفه درمان در قالب يك برنامه جامع درماني و آموزشي براي كودكان مبتلا به اتيسم، به نامteach شكل گرفته است.
روشي است كه به وسيله آن به كودك مبتلا به اتيسم به كمك معلم ياد داده ميشود با مهارت زباني مختصر خود يا كامپيوتر يا استفاده از تابلوي حروف رابطه برقرار كند. برخي از متخصصين موفقيتهايي در تسهيل زبان براي دادن پيام و نشان دادن توانايي براي خواندن، نوشتن، حساب، بيان احساس و حتي شعر گفتن بدست آوردهاند .
مطالعه لوواس و همكاران (1987) يافتههاي خوش بينانهاي را راجع به پيشرفت در كودكان مبتلا به اوتيسم با درمان رفتاري فشرده گزارش كرده است. در درمان رفتاري فزونيها و كاستيهاي رفتاري فرد شناسايي ميشود و درمان بر اساس اين موارد صورت ميگيرد. در اين نوع درمانها فزونيهاي رفتاري معمولا" عبارتند از: رفتار خود جرحي، رفتار خود تحريكي و رفتار مخرب كه بايد حذف شوند و كاستيهاي رفتار عبارتند از تكلم، زبان، توجه، انگيزش، رفتار اجتماعي و بازي كه تلاش بر اين است كه اين رفتارها افزوده شوند. براي افزايش و كاهش رفتارها از فنون رفتاري همچون تنبيه و تقويت استفاده ميشود. علاوه بر اين تلاش ميشود كه اين موارد تعميم يابند.
دکتر جواد محمودی قرائی
فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان "مطالب بالا از سايت انجمن روانپزشکي کودکان و نوجوانان برگزيده شده است"
|
||||
|
- بازدید: 914